Z czego zbudowane są koła zębate? Oczywiście z wieńca zębatego, piasta oraz łącznika. Pierwsza część dzieli się tak jak wskazuje nam na to nazwa z zębów i wieńca (To właśnie w nim wyrastają zęby). Nie można zapomnieć też o wrębach (przestrzenie pomiędzy zębami). Jeżeli chodzi o piasta to mamy do czynienia z niczym innym jak częścią elementu (np. koło napędowe lub przekładniowe), który jest montowany na osi lub wale. Właśnie tam instalowane są łożyska. Co do łącznika to istnieje możliwość, że czasami go nie znajdziemy, ponieważ koło zębate będzie po prostu bez niego. Dotyczy to szczególnie przypadków, kiedy mamy niewielką ilość zębów oraz małą średnicę. Najprościej rzecz ujmując, kiedy koło jest niezbyt duże to łącznik nie jest potrzebny. To z czym mamy, wtedy styczność nazywa się zębnikiem. Zazwyczaj znajdziemy go bezpośrednio na wale, ale istnieje też możliwość, że będzie on osadzony dopiero zanim. W takim wypadku kluczową rolę odgrywa połączenie wciskowe. Na czym ono polega? Jest to połączenie, które pozwala unieruchomić części za pomocą tarcia pomiędzy powierzchniami. W tego rodzaju połączeniu poszczególne elementy zaczynają się odkształcać, zaczynają działać siły sprężystości co równoznaczne jest z odpowiednim dociskiem. Warto pamiętać o tym, że połączenia wciskowe dzielone są na bezpośrednie i pośrednie, rozprężne i dociskowe lub wciskowe skurczowe i wciskowe wtłaczane. Podziały mają związek z tym z czego zbudowane jest połączenie wciskowe.
All rights reserved 2013 - 2024; Deweloper Ads-Center.NET