NEWSLETTER

Jesteś dzinnikarzem? Wybierz firmy z których chcesz
dostawać informacje prasową wprost na własną
skrzynke e-mail.
ZAPISZ SIĘ

WYSZUKAJ

Budowa kół zębatych

2016-03-23 20:38:08

Budowa

Z czego zbudowane są koła zębate? Oczywiście z wieńca zębatego, piasta oraz łącznika. Pierwsza część dzieli się tak jak wskazuje nam na to nazwa z zębów i wieńca (To właśnie w nim wyrastają zęby). Nie można zapomnieć też o wrębach (przestrzenie pomiędzy zębami). Jeżeli chodzi o piasta to mamy do czynienia z niczym innym jak częścią elementu (np. koło napędowe lub przekładniowe), który jest montowany na osi lub wale. Właśnie tam instalowane są łożyska. Co do łącznika to istnieje możliwość, że czasami go nie znajdziemy, ponieważ koło zębate będzie po prostu bez niego. Dotyczy to szczególnie przypadków, kiedy mamy niewielką ilość zębów oraz małą średnicę. Najprościej rzecz ujmując, kiedy koło jest niezbyt duże to łącznik nie jest potrzebny. To z czym mamy, wtedy styczność nazywa się zębnikiem. Zazwyczaj znajdziemy go bezpośrednio na wale, ale istnieje też możliwość, że będzie on osadzony dopiero zanim. W takim wypadku kluczową rolę odgrywa połączenie wciskowe. Na czym ono polega? Jest to połączenie, które pozwala unieruchomić części za pomocą tarcia pomiędzy powierzchniami. W tego rodzaju połączeniu poszczególne elementy zaczynają się odkształcać, zaczynają działać siły sprężystości co równoznaczne jest z odpowiednim dociskiem. Warto pamiętać o tym, że połączenia wciskowe dzielone są na bezpośrednie i pośrednie, rozprężne i dociskowe lub wciskowe skurczowe i wciskowe wtłaczane. Podziały mają związek z tym z czego zbudowane jest połączenie wciskowe.

Mechanika, obróbka uzębień

Wszystko jednak rozchodzi się o mechanikę. Jeżeli koła nie będę się zazębiać to wszystko pójdzie na marne. Podejrzewam, że niektórzy z czytających będą teraz dość mocno zaskoczeni. Kiedy dwa współpracujące zęby ślizgają się po sobie to nie jest to zjawisko korzystne. Słyszeliście o punkcie tocznym? Jeżeli odpowiedzieliście twierdząco to znaczy, że wiecie, kiedy zęby toczą się bez poślizgu. Kto nic na ten temat nie słyszał, to właśnie pogłębił swoją wiedzę. Nie ma sensu rozpisywać się na temat tego punktu. Przejdźmy do obróbki uzębień. Metod za pomocą, których możemy tego dokonać (dotyczy to kół zębatych wykonanych z metalu) jest naprawdę dużo. Dzielą się ona na obwiedniowe, kształtowe i kopiowe. Do tych ostatnich należy tylko i wyłącznie struganie według kopiału. Pod pojęciem obróbki kształtowej kryje się z kolei struganie, dłutowanie, przeciąganie, frezowanie frezem palcowym oraz frezowanie frezem modułowym krążkowym. Ostatnią techniką jest obwiedniowa. Należy do niej dłutowanie metodą Fellowsa oraz dłutowanie metodą Maaga, struganie metodą Sunerlanda, a także następujące frezowania: frezowanie frezem ślimakowym stożkowym, frezowanie obwiedniowe frezem ślimakowym walcowym lub globoidalnym, frezowanie głowicą frezową z zębami ustawionymi według okręgu oraz frezowanie głowicą frezową z zębami, które są ustawione według spirali (spiral) Archimedesa.

Ciekawe koła zębate znajdują się tutaj http://www.ebmia.pl/mechanika-listwy-kola-zebate-c-196_53.html

WSPÓŁPRACUJEMY z:

Zaufali nam: